maanantai 16. marraskuuta 2009

Sosiaalinen media johtamisen tukena?

Teen Taideteollisen korkeakoulun Media Labissa tutkimusta Sitran julkishallinnon johtamisen kehittämisohjelmaa varten. Tutkimuksessani kartoitan ja suunnittelen yhteisöllisen/sosiaalisen median (ja muiden digitaalisten ympäristöjen/medioiden) luovia käyttötapoja osana julkishallinnon johtamisen ja viestinnän kehittämistä.

Kuulisin mielelläni ideoita, ajatuksia ja kommentteja aiheeseen liittyen. Pohdin mm. seuraavia kysymyksiä:

* Mikä on sosiaalisen median rooli organisaatioiden/yrityksien/kuntien jne. johtamiskulttuurissa tällä hetkellä?

* Kuinka organisaatioissa/yrityksissä konkreettisesti käytetään sosiaalista mediaa osana johtamista/päätöksentekoa/työntekoa?

* Millaisia konkreettisia viestintä- ja yhteistyöprosesseja sosiaalisen median kanavat tukevat johtamista ja päätöksentekoa ajatellen?

* Miten digitaaliset mediaympäristöt tulevat vaikuttamaan johtamiskulttuuriin tulevaisuudessa?

* Miten sosiaalisen median käyttöä johtamisessa voidaan kehittää?

Muutama perusajatus oman näkökulmani kannalta:

* Uudet digitaaliset sovellukset ja ympäristöt eivät itsessään tuota muutosta. Ne tarjoavat väyliä ja kanavia vuorovaikutteiselle osallistamiselle ja osallistumiselle.

* Johtamisen ja vaikuttamisen kulttuuri muuttuu aioastaan vaihtoehtojen tiedostamisen kautta.

* Digitaaliset sovellukset ovat nykyään prosesseja ennemmin kuin staattisia toimintaympäristöjä. Niiden tulee kehittyä yhdessä käyttäjiensä (ihmisten, organisaatioiden) kanssa.

* Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat osa organisaation kulttuurista kokonaisuutta, eivät minkään yksittäisen prosessin tuote.

2 kommenttia:

  1. Jarno. Vaikka tämä voi olla jollakin tapaa hieman hankalaa :-) niin katso ihmeessä myös Medialaboratorion "johtamistani" vanhassa intrassamme viime vuonna ja uudessa Onnissa tänä vuonna.

    Esimerkiksi tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraamisen olen "siirtänyt" melkein kokonaan intraan jossa niistä voidaan yhdessä jutella. Seurantaa teen esim. postaamalla "välitilinpäätöksiä" pari kolme kertaa vuodessa.

    Myös perinteiset vuosikertomukset ja seuraavan vuoden suunnitelmat ovat osittain kehitetty yhdessä intrassa - erityisesti strategisten linjauksien osalta. Datan saamme muualta.

    VastaaPoista
  2. Hei Teemu, kiitokset kommentista ja ehdotuksesta. Kyseinen case-esimerkki on ollut mielessäni.

    VastaaPoista