maanantai 7. joulukuuta 2009

Sosiaalinen media johtamisen tukena - taustakartoitus-presentaatio

Ohessa 4.12. esittelemäni taustakartoitus ja -tutkimuspresentaatio Sitran julkishallinnon johtamisen kehittämisohjelmaan liittyen.

2 kommenttia:

  1. Hei Jarno, hieman sulattelin ajatuksia tuosta setistä ja päällimmäisenä kyllä edelleen nousee kysymykset johtamiskulttuurin haasteista nimenomaan avoimuuden ja luottamuksen osalta. Pelko on läsnä kaikkialla ja se jähmettää tehokkaasti.

    Toinen haaste, mitä olen pohtinut asiakasnäkökulmasta on tavoitettavuus. Yleensähän varsinkin julkisella sektorilla tuntuu asia olevan juuri päinvastoin: miten virkailija parhaiten pystää väistämään asiakkaan - sekä puhelimella että sähköpostilla.

    VastaaPoista
  2. Hei Heli, kiitokset mielenkiinnostasi ja kommenteistasi!

    Avoimuuden ja luottamuksen kehittämisessä on kyse johtamiskulttuurin, asenteiden ja arvojen muutoksesta. Tämä vaatii keskustelua, jota voidaan aktiivisesti tukea nimenomaan uusia (tai vanhoja) vuorovaikutuskanavia avaamalla ja ylläpitämällä. Siten onkin tärkeää tarttua kysymykseen: mistä pelko johtuu?

    Johtamis- ja viestintäkulttuurin muutos ei tapahdu hetkessä ja siihen liittyy paljon avoimia kysymyksiä. Jokainen organisaatio lähestyy niitä oman "traditionsa" ja muutostarpeensa kautta. Organisaatiossa kuin organisaatiossa luottamuksen ja avoimuuden kulttuurin rakentaminen kestää aina aikansa. Kulttuurinen muutos vaatii opettelua ja ponnisteluja kaikilta osapuolilta.

    Avoimuuden kautta voidaan puhua myös rohkeammin peloista ja haasteista. Luottamus omiin kykyihin ja omaan organisaatioon vahvistaa sekä yksilöä että organisaatiota.

    Kuvaamasi "vastuun väistely" liittyy usein resurssikysymyksiin. Joko on kysymys tarvittavan tietotaidon riittämättömyydestä tai puutteellisista työvoimaresursseista. Sosiaalisen median väylät voivat tulla tässä avuksi. Samaan kysymykseen ei tarvitse välttämättä vastata kahdesti. Muut asiakkaat voivat pointata tiedonjanoisen tiedustelun tai palautteen kannalta oikean informaation lähteille. Tässäkin on kyse siis tietotaidon aktiivisesta jakamisesta - sekä virkamiesten että asiakkaiden toimesta.

    VastaaPoista